Abstract
Despite precautions, cotton and gauze pads used for dissection or to achieve haemostasis
during neurosurgical procedures can inadvertently be left behind and result in clinically
symptomatic or asymptomatic and radiologically apparent mass lesion, sometimes referred
to as “textilomas” or “gossypibomas”, often mimicking recurrent tumour or abscess
on neuroimaging studies. We report the neuroimaging evaluation, including computed
tomography (CT), magnetic resonance imaging (MRI) and spectroscopy (H1-MRS), in a
case of textiloma developing after the treatment of a third ventricle colloid cyst.
Zusammenfassung
Baumwolle- und Gazeauflagen, die man für Dissektion oder Blutstillung während eines
neurochirurgischen Eingriffs verwendet, können trotz vorgenommener Schutzmaßnahmen
unab-sichtlich übersehen werden und klinisch symptomatisch werden oder klinisch asymptomatisch
bleiben. Manchmal werden diese Läsionen auch als „Textilom” oder „Gossypibom” bezeichnet,
die bildgebend oft einem erneuten Tumor oder Abszess ähneln. Wir berichten hier über
eine bildgebende Auswertung, einschließlich Computertomographie (CT), Kernspintomographie
(MRT) und Spektroskopie (H1-MRS) eines Textiloms, das sich nach der operativen Behandlung
einer Kolloidzyste des dritten Ventrikels entwickelte.
Key words
brain - third ventricle - postoperative complications - granuloma - magnetic resonance
imaging - magnetic resonance spectroscopy
Schüsse;wörter
Hirn - dritter Ventrikel - postoperative Komplikationen - Granulom - bildgebende Verfahren
References
1
Bellin M, Hornoy B, Richard F. et al .
Perirenal textiloma: MR and serial CT appearance.
Eur Radiol.
1998;
8
((1))
57-59
2
Kim SR, Baik HK, Park YW.
Retained surgical sponge presenting as a pelvic tumor after 25 years.
Int J Gynaecol Obstet.
2003;
82
((2))
223-225
3
Kopka L, Fischer U, Gross AJ. et al .
CT of retained surgical sponges (textilomas): pitfalls in detection and evaluation.
J Comput Assist Tomogr.
1996;
20
((6))
919-923
4
Kothbauer KF, Jallo GI, Siffert J. et al .
Foreign body reaction to hemostatic materials mimicking recurrent brain tumor. Report
of three cases.
J Neurosurg.
2001;
5
((3))
503-506
5
Lo CP, Hsu CC, Chang TH.
Gossypiboma of the leg: MR imaging characteristics. A case report.
Korean J Radiol.
2003;
4
((3))
191-193
6
Matsuki M, Matsuo M, Okada N.
Case report: MR findings of a retained surgical sponge.
Radiat Med.
1998;
16
((1))
65-67
7
Nassar I, Mahi M, Semlali S. et al .
Intracranial textiloma.
J Neuroradiol.
2004;
31
((2))
148-149
8
Okten AI, Adam M, Gezercan Y.
Textiloma: a case of foreign body mimicking a spinal mass.
Eur Spine J.
2006;
15
((Suppl 17))
626-629
, Epub 2006 May 31
9
Reddy JS, Mishra AM, Behari S. et al .
The role of diffusion-weighted imaging in the differential diagnosis of intracranial
cystic mass lesions: a report of 147 lesions.
Surg Neurol.
2006;
66
((3))
246-250
, 250–251
10
Rennert J, Stadlbauer A, Nimsky C. et al .
Usefulness of 1H-MRS in the diagnosis of contrast enhancing cystic lesions: A case
report.
Rontgenpraxis.
2006;
56
((3))
99-104
11
Ribalta T, MacCutcheon IE, Neto AG. et al .
Textiloma (gossypiboma) mimicking recurrent intracranial tumor.
Arch Pathol Lab Med.
2004;
128
((7))
749-758
12
Tomizawa Y.
Clinical benefits and risk analysis of topical hemostats: a review.
J Artif Organs.
2005;
8
((3))
137-142
13
Wieder HA, Feussner H, Rummeny EJ.
Radiological diagnostics for iatrogenic retained foreign bodies after surgery.
Chirurg.
2007;
78
((1))
22-27
Correspondence
Dr. R. MilenkovicMD
Clinical Centre of Serbia
MR Centre
Pasterova 2
11000 Belgrade
Serbia
Phone: +381/11/361 55 54
Fax: +381/11/361 55 54
Email: rmilenkovic@gmail.com